Webwinkels hebben geen oog voor 55-plusser

bericht 3

Van de Nederlandse consumenten boven 55 jaar verwacht 55 procent dat zijn koopgedrag de komende twee jaar steeds meer zal verschuiven richting online. In de afgelopen twee jaar was al een toename te zien in online aankopen van onder meer elektronica en reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Webloyalty, uitgevoerd door GfK, onder 800 consumenten van 55 jaar of ouder.

De belangrijkste reden om momenteel nog niet altijd online te shoppen, is voor 65 procent van de 55-plussers het niet kunnen voelen of zien van het product. Ook de onzekerheid over de betrouwbaarheid van een webshop, het verplicht vooraf moeten betalen en het gebrek aan persoonlijk contact vormen belangrijke barrières voor deze generatie. Betaalgemak blijkt voor de oudere generatie juist belangrijk; bijna driekwart van de respondenten geeft aan websites te vermijden die geen eenvoudig betaalproces bieden.

Guy Chiswick, Managing Director Noord-Europa van Webloyalty, waarschuwt voor een trend waarin online retailers zich vooral richten op de millennials in onze samenleving. Juist de oudere doelgroep wordt steeds relevanter. “De 55-plussers worden nog niet altijd als belangrijke doelgroep erkend door retailers. Maar het is hoog tijd dat zij deze doelgroep beter leren kennen en hun e-commerce-strategieën hierop gaan aanpassen”.

Bron: emerce.nl