Adverteren via Optitrade Social Media

U heeft wellicht al wel eens gehoord van het leveranciersplatform van Optitrade Social Media. Maar wat is dat nou precies en wat kunt u er mee bereiken?

Alle klanten van Optitrade Retailgroep kunnen zich aansluiten bij Optitrade Social Media en daarbij de optie aangeven dat zij content van leveranciers op hun tijdlijn willen ontvangen. Een groot voordeel hiervan is dat de opticien niet zelf de content hoeft te plaatsen en u deze niet apart naar de winkelier hoeft te mailen. Via ons systeem kunnen wij dit automatisch inplannen en plaatsen.

Adverteren vanaf €1,- per dag
Het is mogelijk via ons systeem om berichten op de tijdlijn te plaatsen van aangesloten opticiens en audiciens, maar nog belangrijker is de tool om advertenties in te zetten. Daarbij kunt u als leverancier advertenties uitzetten uit naam van een winkel waarbij u zelf een budget kies. Adverteren kan al vanaf €1,- per pagina per dag. Hoe hoger uw advertentiebudget hoe meer bereik uw advertentie zal hebben. Daarnaast stelt u zelf uw doelgroep samen waardoor u dus gericht campagnes kunt uitzetten.

Resultaten: duizenden consumenten bereikt met slechts €100,-

In 2019 zijn we voor het eerst gestart met het uitzetten van advertenties voor leveranciers. Hierbij werden budgetten ingezet door leveranciers die verschilden van een paar euro per dag tot 10 euro per dag per winkel. Wat we zagen was een gigantisch bereik. Met een advertentiebudget van zo’n 100 euro bereikt u al meer dan 20.000 mensen en met een budget van 1000 euro zijn dat er doorgaans meer dan 300.000.

Hoe werkt adverteren via OSM?

  1. Stel uw campagne samen met een tekst en afbeelding/video.
  2. Bepaal uw doelgroep (leeftijd, geslacht, aantal km in de buurt van de winkels).
  3. Plan uw campagne in samen met een van onze medewerkers. Mail hiervoor naar marcom@optitrade.nl.
  4. Check het conceptbestand wat u van ons ontvangt en keur het goed als alles goed staat.
  5. De opticiens/audiciens ontvangen een mailbericht voorafgaand de daadwerkelijke plaatsingsdatum waarmee ook zij de mogelijkheid hebben om de advertentie te checken. Indien zij niets doen wordt de advertentie automatisch geplaatst.
  6. Wanneer de campagne is afgerond ontvangt u van ons een rapportage met de resultaten.

De belangrijkste voordelen van adverteren via Optitrade Social Media

  • Vergroot het bereik van uw merk(en) en uw klant
    Niet alleen uw merk wordt meer gezien, ook de winkel waar u adverteert. Hiermee vergroot u ook de gunfactor bij uw klanten. U maakt immers reclame voor hun winkel.
  • Met een paar drukken op de knop alles geregeld
    Het enige wat u hoeft te doen is de input voor uw advertentie bij ons aan te leveren. Wij zorgen dat alles geplaatst wordt.
  • Zelf een doelgroep samenstellen
    Een groot voordeel van online communicatie is dat mensen die niet in uw doelgroep vallen eruit gefilterd kunnen worden. Op die manier kunt u de campagne nog specifieker richten op een bepaalde doelgroep en het materiaal hier op afstemmen.
  • Meetbaarheid
    U kunt zien per winkel zien hoe vaak uw advertentie is getoond (weergave), daadwerkelijk is gezien (bereik) en of dat er mensen hebben geklikt.
  • Tijdsbesparing
    via ons systeem kunnen wij bij meerdere winkels tegelijk een bericht uitzetten in één keer. De winkels zelf hoeven hiervoor niet gecontacteerd te worden en de advertentie/het bericht wordt automatisch geplaatst.

Veelgestelde vragen:

  1. Hoe weet ik of dat de winkelier daadwerkelijk mijn merk in de winkel heeft liggen? Wij doen altijd een check samen met de leverancier. Daarbij kijken wij welke winkels er aangesloten zijn bij OSM en welke winkels het desbetreffende merk hebben.
  2. Stel dat een winkel aangeeft dat ze toch niet gebruik willen maken van mijn advertentie moet ik daar dan toch voor betalen? Nee dat hoeft niet. Indien een winkel een advertentie afkeurt wordt deze automatisch uit de berekening van de factuur gehaald.
  3. Hoe weet ik of dat er geen overaanbod is aan advertenties voor een winkel de ik wil gaan inzetten?In het systeem zijn er een maximaal aantal posities in te vullen voor advertenties en berichten. Op die manier zorgen we ervoor dat er niet teveel advertenties worden getoond vanuit een winkel.
  4. Voor hoe lang kan ik een advertentie inzetten en vanaf welk budget? Adverteren kan al met een budget vanaf €1,- per dag per winkel. U kunt zelf bepalen hoe lang u een advertentie wil inzetten. De periode waarvoor tot nu toe het meeste is gekozen varieert van een week tot twee weken per advertentie.