Coronacrisis heeft dramatische gevolgen, ook voor optiek en audiologie

Maar we beginnen met het goede nieuws; dat is er gelukkig ook. Voor onze zelfstandige opticiens waren januari en februari goede maanden, waardoor het eerste kwartaal van 2020 -naar omstandigheden- redelijk kon worden afgerond. De laatste twee weken van maart waren dramatisch; daarover direct meer.

Glas en contactlenzen vormen de twee belangrijkste graadmeters voor de consumentenomzet. In Q1 daalde de glasomzet met 4% en de verkochte aantallen met 11,6%. De contactlenzenomzet steeg daarentegen met 10,4%. De inkoopomzet in monturen en zonnebrillen daalde ook flink maar doordat een 2-tal grote leveranciers de facturen hebben uitgesteld is een vergelijking met 2019 niet goed te maken.

COVID-19 zorgt voor een omzetdaling in monturen en glas, maar een stijging in contactlenzen

Het contrast tussen de cijfers van januari en februari en die van de tweede helft van maart kan nauwelijks groter zijn. Wat de inkoop betreft, liep de glasomzet in maart met 21,4% terug. In aantallen bedroeg de daling 28,8%. De laatste twee weken van maart -na de aangekondigde COVID-19-maatregelen- stortte de glasomzet in met een recorddaling van bijna 80%.

De inkoopomzet in contactlenzen steeg echter met 30%. Deze stijging staat voornamelijk op conto van zachte lenzen; de omzet in maatwerklenzen viel zwaar terug.

De grootste inkoopdaling zagen we bij monturen en zonnebrillen: zowel in omzet als volume daalde de omzet bij de verschillende leveranciers tussen de 30-70%.

 

We verwachten op korte termijn de eerste betrouwbare cijfers van april te hebben. Voor uw eigen cijfers kunt u contact opnemen met uw accountmanager.

 

Audiologie

In het eerste kwartaal van 2020 kochten onze audiciens 5% meer hoortoestellen in dan in dezelfde periode in 2019. Eind februari bedroeg de omzetstijging nog bijna 12%, dus maart betekent ook hier een keerpunt.

In maart werd ruim 40% minder ingekocht (in de totale audiologiemarkt bedroeg dit -12%). Dit betekent voor het afgelopen kwartaal een totale daling van 9.3% ten opzichte van Q1 in 2019.

De cijfers zullen in april nog lager uitvallen: winkels hebben aangepaste openingstijden en consumenten blijven thuis uit angst voor besmetting. Dat geldt zeker voor de belangrijkste doelgroep van audiciens -een categorie die tot de risicogroepen voor COVID-19 behoort.

Wel zien we langzaam maar zeker meer consumentgerichte activiteiten bij onze ondernemers, die op basis van de richtlijnen van de brancheorganisaties en/of de Europese richtlijnen voor audiciens hun klanten op een verantwoorde manier helpen. Chapeau voor hen!

Hieronder een overzicht van de cijfers van Q1 2020.

Voor uw eigen cijfers kunt u contact opnemen met uw accountmanager.

 

Categorie  Q1 Markt 03 Markt Optitrade Q1 03 Optitrade
2020 2019 2020 2020 2019 2020 2019
1 0 0 0 0 0 0 0
2 2 2 1 1 2 0 3
3 34 34 37 35 31 34 30
4 29 25 29 20 17 19 19
5 22 21 23 16 13 16 14
VM 13 18 10 28 35 30 31