Reactie Optitrade / Centrop op online kortingsactie Rayban/ Oakley

De situatie rond COVID-19 treft de optiekbranche hard. De richtlijnen van de overheid en het RIVM maken het moeilijk de verkoop aan consumenten te stimuleren. Klanten komen niet naar de winkels, oogmetingen kunnen nauwelijks worden uitgevoerd en de ‘1,5 meter-economie’ creëert letterlijk afstand. Het gevolg: een fors omzetverlies.

Daarom hebben we elkaar -vooral in deze tijd– hard nodig. Dat geldt voor álle schakels in onze branche.

 Zo nemen wij -inkooporganisatie Centrop en Retail Serviceorganisatie Optitrade- ten opzichte van elkaar een concurrentiepositie in, maar in deze situatie komen wij gezamenlijk op voor de belangen van onze zelfstandige opticiens. Samen vertegenwoordigen Optitrade en Centrop meer dan 1.000 aangesloten zelfstandige opticiens. Ondernemers die hard worden getroffen door de coronacrisis.

Afgelopen week hebben Optitrade en Centrop daarom gezamenlijk een brief verstuurd naar Luxottica.

Dit naar aanleiding van de online kortingsactie van 30% die door Luxottica International wordt aangeboden via de webshops van Ray-Ban en Oakley.

Want waar onlangs Luxottica Nederland heeft aangegeven begaan te zijn met de zelfstandige opticiens en hen waar mogelijk een helpende hand te bieden door middel van uitstel van betalingen. Staat de actie van Luxottica International met 30% korting daar haaks op. Dat voorkomt juist dat consumenten naar de lokale zelfstandige winkels gaan terwijl wij elkaar juist nu hard nodig hebben.

Wij hebben daarom aan Luxottica verzocht deze kortingsactie per direct te stoppen en gezamenlijk activiteiten te ontwikkelen en de zelfstandige opticiens te ondersteunen.