Verslag Hoorexpert-training

Omdat ons vak niet stopt bij enkel de verkoop van hoortoestellen, was Opitrade maandag te gast bij de training van Hoorexpert. Samen met onze klanten kregen we tips over hoe we slechthorenden nog beter kunnen ondersteunen in de problemen die zij in het dagelijks leven ondervinden. Denk hierbij aan flitsapparatuur i.s.m. het brandalarm en deurbel maar ook de trilwekker en babyfoon. Om de voorlichting in de winkel te ondersteunen is er een speciale video beschikbaar, in 1,5 minuut leert uw klant over al deze mogelijkheden. Deze video kunt u rechtstreeks aanvragen bij Hoorexpert. Mail hiervoor naar karin@hoorexpert.nl.

Maar juist ook buiten de deur is er ruimte voor verbetering. Denk hierbij aan toegankelijkheid voor slechthorenden met een hoortoestel in het theater, museum en gemeentehuis. U kunt hier als lokale ondernemer ook een rol in spelen, door bijvoorbeeld samen te werken met openbare gebouwen en ze bewust te maken van de problemen en vervolgens te ondersteunen in de oplossingen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat u weet of de lokale schouwburg een ringleiding heeft, zodat u hier ook rekening mee kan houden bij de hoortoestelkeuze.

Denk ook eens aan de zichtbaarheid (en ook hoorbaarheid) in uw eigen winkel. Stel, u werkt in een combinatiewinkel dan kunt u een ringleiding op de balie plaatsen met eventueel een telefoonhoorn voor extra hoorbaarheid. Hiermee geeft u direct de aandacht aan gehoor (de audicien) en laat u zien dat u klantgericht bent. Dit is vergelijkbaar met de leesbril op de leestafel. Bovendien geeft deze aanvulling op uw balie gelijk ruimte voor een gesprek over het gehoor.

Bovenstaand is nog maar een klein deel van de dingen die tijdens deze training aan bod kwamen. Wilt u  hier een volgende keer ook bij zijn? Nieuwe trainingen nemen we mee in onze nieuwsbrief. U kunt zich ook gelijk al aanmelden bij Hoorexpert, via: karin@hoorexpert.nl.