Blog: dubbeldragers, dat heeft u zelf in de hand

‘Waarom kiezen sommige mensen ervoor om contactlenzen te dragen? Naast de voor de hand liggende redenen natuurlijk, het corrigeren van het zicht, welke andere voordelen zeggen ze te ondervinden?’

Dit was de basis van een onderzoek door CooperVision.¹ Het doel was om met deze redenen oogzorgspecialisten te helpen gemakkelijker over contactlenzen en de voordelen hiervan te communiceren. De overgrote meerderheid van mensen met een zicht correctie draagt enkele brillen. Dubbeldragers, mensen die zowel lenzen als brillen dragen, zijn naar schatting slechts goed voor 27% van de dragers.²

Dit geeft aan dat er dus ook een grote kans bestaat om deze consumenten die enkel een bril dragen te transformeren naar dubbeldragers. Om dit te doen is het echter wel nodig om duidelijk te kunnen articuleren wat nou daadwerkelijk de voordelen zijn van contactlenzen én een bril ten opzichte van alleen een bril dragen. Maar, als de voordelen van lenzen niet duidelijk zijn voor consumenten, waarom moeten wij ze er dan op wijzen? De reden hiervoor is eigenlijk vrij eenvoudig. Een veel gehoorde opmerking van consumenten die alleen een bril dragen is namelijk: ‘Als mijn opticien niet praat over contactlenzen, neem ik aan dat ze voor mij geen optie zijn’. Wil dit dan zeggen dat elke klant een verhaal moet krijgen over de voordelen van contactlenzen? Nee, elke klant is anders en ook de behoefte en levensstijl zal enorm verschillen. Het is echter wel de taak om deze behoefte en levensstijl te achterhalen, net zoals elke zorgspecialist dit voor zijn of haar patiënten hoor te doen.

 

Benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek?  Lees meer in de column van 7 oktober 2021.

 

Max Heuvelmans – Customer Marketing Manager CooperVision

 

 

  1. CVI data on file 2020. YouGov Plc online consumer survey Nov/Dec 2019 in Germany, UK, Spain, Japan, USA. N=5,117 Contact Lens wearers (“consumers”), screened from total N=35,397 adults. Data weighted and representative of adults in each market (aged 18+).
  1. CVI data on file 2019. Industry and Market data, US consumer CL market in 2018.