CBB zet streep door maximumvergoeding voor niet-gecontracteerde zorg

Zorgverzekeraars mogen niet op basis van eigen criteria een maximum vaststellen voor declaraties die onder een restitutiepolis vallen. Het uitgangspunt bij een restitutiepolis is dat de nota van de zorgaanbieder volledig wordt vergoed. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaald. Daarmee zet het CBb ook een streep door een algemene maximumvergoeding voor niet-gecontracteerde zorg.

Grote vraag is natuurlijk: wat voor effect heeft dit op de audiologie consument met een restitutie polis?

We zouden kunnen stellen dat het principe van adequate zorg wel overeind blijft. Het zou kunnen betekenen dat alleen voor hoortoestellen uit de database een  vergoeding gegeven hoeft te worden, maar dat de prijzen voor een hoortoestel binnen de categorieën niet vast liggen als je geen contract daarover heb afgesloten met de desbetreffende zorgverzekeraar.

Op dit moment kunnen veel consumenten met een restitutie polis ook vergoedingen krijgen voor hoortoestellen uit de vrije markt, gebaseerd op de uitkomst van de AVL. Of is een van de rechten van een restitutie polis ‘de vrije keuze’? En zou de zorgverzekeraar dus 75% moeten vergoeden van elke ingediende factuur van iemand die volgens de normen in aanmerking komt voor een hoortoestel vergoeding? Optitrade Retailgroep zal de mogelijkheden de komende tijd gaan onderzoeken en houdt u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.