De GFK cijfers van 2018

Na een correctie van de cijfers vanuit GfK hebben we de definitieve optiekcijfers van 2018. Deze komen nu beter overeen met die van Optitrade.

Goed nieuws!

De markt (value) groeide in 2018 met 3,6%. Dat is vooral te danken aan de verkopen in de eerste helft van het jaar. De zelfstandigen plusten 4,7%, de ketens 2,5%. De grootste groei staat op conto van glas en zonnebrillen.

Monturen en glas

De verkoop van monturen steeg vorig jaar met 4% (in volume). De zelfstandige opticiens zijn goed voor 20% daarvan; de ketens voor 80%. De gemiddelde prijs die bij de zelfstandige opticien voor een montuur wordt betaald, daalde in 2018. Hetzelfde geldt voor glas. Bij de zelfstandigen groeide de glasverkoop harder dan bij de ketens. Er was een lichte stijging zichtbaar in enkelvoudig glas. De prijs hiervan is wel gedaald. De prijs van multifocaal glas steeg bij zowel de zelfstandigen als de ketens.

Zonnebrillen

Bij de zonnebrillen zien we een stijgende omzet van 6% tegenover een volumestijging van 2%. Ofwel: er zijn voornamelijk duurdere brillen verkocht. De gemiddelde prijs van een zonnebril (zonder glas op sterke) bedroeg bij de zelfstandigen € 144,- en bij de ketens € 66,-.

Contactlenzen en vloeistoffen

Wat de omzet in contactlenzen betreft, kunnen de zelfstandige opticiens over 2018 een stijging van 3% noteren, terwijl de markt (in value) met 1% daalde. Daglenzen hebben landelijk een marktaandeel van 16%. Hoewel de verkoop hiervan bij de zelfstandigen stijgt, blijven zij met een aandeel van 9% nog wel achter. In de verkoop van vloeistoffen verliezen de zelfstandigen marktaandeel, terwijl de markt in zijn geheel met 2,8% is gestegen.