Hè? Mensen praten niet te zacht. U bent gewoon van de Hè-generatie toch?

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft 3 maart uitgeroepen tot de Internationale Dag van het Gehoor met dit jaar als thema “To hear for life, listen with care!”. Hiermee wil de organisatie mensen oproepen voorzichtig om te gaan met hun gehoor. Dat is nodig want steeds meer mensen krijgen, soms al op jonge leeftijd, te maken met gehoorproblemen.

Voorkomen is beter dan genezen

Deze dag van het gehoor zorgt voor een grotere bewustwording van dit zintuig en levert daarnaast ook een bijdrage in mensen voorlichten over hoe deze te beschermen. Want eenmaal beschadigd is er geen weg terug. Hierin zijn klachten als tinnitus en vroegtijdige slechthorendheid vaak genoemde problemen.

Door een nieuwsgierigheid te wekken naar het gehoor en zo dus regelmatig ook de gezondheid van het oor in de spotlight te zetten kan er preventief bescherming worden ingezet. Denk hierbij aan advies maar ook aan gehoorbescherming.

De Hè-generatie

Mensen met een beginnend gehoorverlies wachten tussen de 7 en 10 jaar voordat ze hun gehoor laten testen. Veelal vinden ze zelf hun beperking met het horen nog niet groot genoeg. De problematiek lijkt niet genoeg onder de aandacht te zijn en de gevolgen treden maar langzaam in waardoor het een sluimerend probleem is.

Landelijke campagne bij de lokale zelfstandige audicien

We herkennen het allemaal. U vertelt een verhaal, een mop, het laatste nieuws, wat onnozels. De reactie van uw gesprekspartner verraadt dat hij niet heeft geluisterd. ‘Hè?’

No alt text provided for this image

Dit is de internationale code voor: ‘ik heb het niet gehoord of verstaan.’ Hè? Huh? Que? Onbeleefd wellicht, maar oh zo makkelijk om te zeggen en te begrijpen. Het verleidt de spreker om het nogmaals te proberen. Het lijkt ook onschuldig. Maar vaak herhaald, zit achter dat kleine woordje een vaak onbesproken probleem.

Door met een kleine knipoog het woordbeeld Hè? te gebruiken zullen mensen zich bewust of onbewust hier aangesproken door voelen. Hierdoor ontstaat er een opening voor een gesprek over het gehoor.

Mensen praten niet te zacht. U bent gewoon van de Hè-generatie, toch?

Optitrade

De Hè?-Campagne is een initiatief van Optitrade Retailgroep, een fullservice-retailorganisatie voor zelfstandige opticiens en audiciens. Samen met 7 leveranciers uit de hoorbranche, ondersteunende partners en meer dan 25 ondernemers ondersteunen wij de WHO in de bewustwording van gehoorproblematiek met deze campagne.

Wij nodigen iedereen uit om tijdens de Gehoorweken die vanaf 3 maart starten, naar de lokale zelfstandige audicien te gaan voor een gratis hoortest en vrijblijvend advies.

Uw lokale vak-audicien luistert, test, toetst en stelt fijn.

Mensen praten niet te zacht. U bent gewoon van de Hè-generatie, toch?