Kinderbrillenmerk Milo & Me van Optiplus promoot de 20-20-2 leefregel, in samenwerking met het Oogfonds

Kinderbrillenmerk Milo & Me van Optiplus promoot de 20-20-2 leefregel, in samenwerking met het Oogfonds, om verdere myopie bij kinderen tegen te gaan en zo ernstige slechtziendheid te voorkomen. 

Help ook mee om verdere myopie bij uw jonge klanten tegen te gaan! Informeer ouders en kinderen met het marketingmateriaal van Optiplus en de gratis brochure van het Oogfonds.

Het aantal kinderen met myopie groeit sneller de afgelopen jaren
Sinds de jaren ’50 was er al een toename zichtbaar maar sinds de jaren ’90 groeit het aantal kinderen dat bijziend is nog sneller. Inmiddels is al een kwart van de 13-jarige kinderen bijziend. Enerzijds komt dit door meer beeldschermgebruik onder kinderen waardoor ze vaker langdurig dichtbij kijken, anderzijds doordat kinderen minder buitenspelen.

De ernstige gevolgen van een hoge minsterkte bij kinderen
Een geringe minsterkte bij een kind is niet problematisch maar als de oogbol langer wordt dan 26 millimeter (normaal: 23 mm) kan dit op latere leeftijd problemen geven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een hoge minsterkte (-6 en hoger) in de kindertijd, een grotere kans geeft op het ontwikkelen van ernstige slechtziendheid op latere leeftijd. Meestal wordt dit veroorzaakt door myopische maculadegeneratie, maar ook de kans op netvliesloslating en glaucoom is verhoogd bij een sterke bijziendheid. Tijd voor actie dus!

De 20-20-2 leefregel
Met voorlichting over de 20-20-2 leefregel van het Oogfonds, helpt u (verdere) myopie bij kinderen voorkomen:

  • Na 20 minuten dichtbij kijken (bijvoorbeeld op je telefoon of tablet, maar ook een leesboek) kijkt u 20 seconden ver weg. Zo zorgt u ervoor dat je oogspieren zich weer ontspannen nadat ze een tijd gespannen zijn geweest om dichtbij te kijken.
  • Élke dag minstens 2 uur buiten zijn, inclusief pauzes en bijvoorbeeld wandelen of fietsen van en naar school. Daglicht is belangrijk voor de ontwikkeling van gezonde ogen.

Vraag de gratis brochure aan en download het marketingmateriaal
Opticiens kunnen gratis brochures bij het Oogfonds aanvragen voor ouders en kinderen over bijziendheid en de 20-20-2 leefregel via oogfonds.nl/optiplus.
Gebruik de blog en het gratis marketingmateriaal van Optiplus via optiplus.nl/myopie om ouders en kinderen te laten weten dat ze bij u de brochure kunnen ophalen en advies op maat kunnen krijgen.

Bij uw bestelling van Milo & Me brillen bij Optiplus, ontvangt u de brochure van het Oogfonds om uit te delen aan uw jonge klanten. Bovendien doneert Optiplus per verkochte Milo & Me bril €1 aan het Oogfonds.