MENRAD is klimaatneutraal

Als familiebedrijf heeft MENRAD zich gedurende de 125-jarige geschiedenis van het bedrijf altijd gericht op de continue en verantwoorde ontwikkeling van haar activiteiten. Vanuit het perspectief van de brillenfabrikant omvat dit niet alleen de belofte van de hoogste product kwaliteit, een onderscheidend design, betrouwbaarheid maar ook het streven naar steeds duurzamer handelen.

MENRAD heeft zich enige tijd geleden het ambitieuze doel van klimaatneutraliteit gesteld. Om dit op een onderbouwde, meetbare en toetsbare manier te kunnen realiseren, heeft het bedrijf een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren door het duurzaamheidsadvies bureau “Fokus Zukunft”. In dit onderzoek is voor de Duitse vestigingen een gemiddelde emissiewaarde per werknemer berekend op basis van een gedetailleerde CO2-voetafdruk voor 2021, dit volgens de richtlijnen van het internationaal erkende “Greenhouse Gas Protocol”. Dit bedrag per medewerker werd ook doorgerekend op het aantal medewerkers van de internationale verkoopvestigingen en zo werd de totale CO2 voetafdruk van Menrad Duitsland en zijn Internationale verkoopfilialen bepaald. Door CO2 reducerende maatregelen (oa. Ombouw naar groene stroom) en investeringen in Internationaal gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten is MENRAD erin geslaagd om het gehele bedrijf klimaatneutraal te maken voor 2022 en 2023. Daarbij zet MENRAD zich in voor het bevorderen van duurzaamheid en vooruitgang in landen waar met name de eigen dochterondernemingen gevestigd zijn, en ondersteunt het daar geselecteerde projecten die erkend zijn volgens de Gold en Verra-normen. Deze omvatten een project in China dat zonne-energie levert aan de bevolking, een project om hernieuwbare energie op te wekken uit biomassa in China, de bouw en exploitatie van een waterkracht centrale om elektriciteit op te wekken in Turkije en een bosbehoud project om het Braziliaanse regenwoud te redden.

Daarnaast heeft het familiebedrijf een actieplan opgesteld om de duurzame bedrijfsvoering en CO2-voetafdruk verder te optimaliseren. De acties zijn gebaseerd op onderstaande 6 P’s die cruciaal zijn voor de milieu impact van het bedrijf.

PARTNERSHIPS: MENRAD selecteert nieuwe partners op basis van gedeelde waarden en ambities en geeft de voorkeur aan partners die ook oog hebben voor duurzaamheid en milieu.
PRODUCTEN: De collecties van de merken uit het merkportfolio zijn nu al overwegend gemaakt van gerecycled of biologisch afbreekbaar acetaat. Titanium en roestvrijstaal worden gebruikt voor alle metalen frames in het brede productfolio.
VERPAKKING: Naast haar eigen geproduceerde brillen, legt MENRAD ook de nadruk op gerecyclede en/of biologisch afbreekbare materialen om zijn monturen te beschermen, inclusief polybags. Deze inspanningen zullen volgend jaar worden geïntensiveerd door ook etuis, poetsdoeken en andere verpakkingsmaterialen om te zetten naar duurzame materialen en/of duurzame productie.
POINT OF SALE: Sinds 2022 worden overwegend gerecyclede of FSC-gecertificeerde materialen geproduceerd en gebruikt. Om de impact op het milieu te verminderen maakt MENRAD steeds meer gebruik van digitale verkoop en communicatie middelen.
STROOM: MENRAD gebruikt groene stroom op het hoofdkantoor en bespaart meer dan 50 ton CO2 per jaar. Daarnaast is in 2022 het wagenpark vervangen door emissiearme en/of elektrische auto’s.
MENSEN: Als werkgever van honderden medewerkers wereldwijd erkent MENRAD haar verantwoordelijkheid en moedigt zij haar team aan om ook in hun dagelijkse werk duurzaam en bedachtzaam te handelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verbruik van stroom, papier of het werken op afstand.
Meer