Terugblik webinar: contactlenzen tijdens en na Covid-19 – CooperVision

Op 9 maart organiseerden we in samenwerking met CooperVision het webinar Contactlenzen tijdens en na Covid-19. We lichten een paar onderwerpen uit in dit verslag.

Tijdens het uitgebreide webinar vertelde gastspreker Rutger Druijve (Customer marketing manager bij CooperVision) over de impact van de maatregelen voor Covid-19 op de contactlenzenmarkt. Over het algemeen zijn contactlensdragers minder gebruik gaan maken van hun lenzen. Redenen daarvoor zijn omdat ze niet kunnen sporten en omdat ze meer thuis zijn. Toch geeft ook 95% van de ondervraagde aan dat ze net zo vaak contactlenzen gaan dragen na Covid-19 als voor Covid-19.

We lieten ook zien dat de optiekbranche aanpassingen doet voor de huidige situatie, maar dat niet iedereen de juiste kansen benut. Zo is het aandeel in online verkopen flink gestegen sinds de lockdown, maar niet alle ondernemers maken gebruik van online verkoop. Consumenten willen niet extra naar een winkel komen voor lenzen die ze ook online kunnen bestellen. Tevens zijn ze niet afhankelijk van de openingstijden van een winkel. Thuisbezorgen en/of bestellingen via de email zijn goede aanvullingen op het servicepakket van een opticien

Naast de extra informatie over het veranderende gedrag tijdens Covid-19 naast ging Rutger ook in op het algemene consumentengedrag van een contactlensconsument. Hij legde oa. uit hoe het komt dat veel klanten afhaken wanneer ze starten met het dragen van lenzen en het belang van contactlenzenverkoop binnen de optiek. Slechts 2% van de oogmetingen worden omgezet naar een succesvolle contactlensdrager. Dit heeft onder andere te maken met de begeleiding die ze krijgen in het begin. Klanten moeten genoeg zelfvertrouwen hebben om zelf lenzen in te kunnen doen wanneer ze de winkel verlaten en daar gaat het vaak mis. 61% van de ex-dragers had geen zelfvertrouwen in de handling van hun lenzen na de instructie.

Het aandeel van contactlenzen binnen de optiek kan ook nog verder worden vergroot ; Regelmatig stapt een nieuwe klant een optiekzaak binnen met het idee dat hij of zij een bril moet. Als antwoord daarop wordt dan het monturenassortiment getoond, maar een optiekspecialist moet vooral een oplossing bieden voor het visusprobleem. In veel gevallen kan dit een combinatie zijn van contactlenzen en een bril. Dit is tevens een voordeel voor de opticien zelf, omdat men naast de lenzen ook een bril kan verkopen. Er zijn immers momenten wanneer men even geen lenzen wil of kan dragen.

Tijdens het webinar worden er drie sleutels gegeven waarmee een opticien de contactlensverkoop kan verdubbelen in 10 jaar. Daarbij wordt er o.a. gesproken over het recruteren van (jonge) dragers, het begeleiden van nieuwe dragers en de juiste lenskeuze.

Kortom een webinar vol interessante cijfers uit de markt en praktische tips die een duidelijk beeld geven over hoe de klantreis van lensdragers verbeterd kan worden.

Heeft u het webinar gemist en wilt u dit terugzien? Mail dan naar marcom@optitrade.nl.