Verslag: Webinar Optitrade Audiologie – Editie 2, donderdag 24 september 2020

Vorige week donderdag vond het tweede Audiologiewebinar plaats. Het was met meer dan 70 actieve kijkers wederom een succes. Heeft u het webinar gemist? U kunt hier een uitgebreid verslag teruglezen over het webinar.

 

“Tot er een vaccin is, blijft het retailspel anders”

COVID-19 laat nog steeds diepe sporen na in het retaillandschap. Mensen bezoeken slechts mondjesmaat fysieke winkels en het consumentenvertrouwen is enorm verslechterd. Toch is er voor de audiologiebranche ook goed nieuws: “De inkoopcijfers laten zien dat het volume stijgt. Na een enorme dip in mei waren juni en juli erg goed”, vertelt Pim Föster, Commercieel Manager van Optitrade. Donderdag 24 september presenteerde hij het tweede Optitrade Audiologie Webinar, wederom bijgestaan door Olaf Schuurmans, Manager Audiologie, en Erik Knipscheer, ondernemer en audiologiekenner. De audiologie-experts deelden hoopgevende cijfers, maar kijkend naar de toekomst blijkt niet álles goud wat er blinkt. En dat is niet alleen te wijten aan corona, maar ook aan de ZN-prijzen.

 

Blijven hoortoestellen in basispakket?

“Veel zorgverzekeraars geven aan dat ze contracten voor maximaal één jaar afsluiten. Ook zij verwachten namelijk veranderingen”, legt Olaf uit. “Hun prijzen worden beduidend lager en dat zal zeker impact hebben op de markt. Optitrade heeft een rekenmodel gemaakt waarmee audiciens een beter inzicht krijgen en gericht actie kunnen ondernemen richting 2021.”

“De verwachting is dat hoortoestellen eind 2021 uit het basispakket gaan”, vult Erik aan. Pim belooft na de verkiezingen in 2021 -wanneer er meer duidelijkheid is- een derde webinar te organiseren om hier uitgebreid op in te gaan.

 

Het volume stijgt

Sinds de uitbraak van COVID-19 is het consumentenvertrouwen enorm gekelderd en staat het op hetzelfde lage niveau als tijdens de financiële crisis in 2008. Volgens Rabobank hebben we te maken met ‘de grootste en diepste recessie in 100 jaar tijd’.

Wat wél een positieve constatering is: de omzet in bepaalde onderdelen van de detailhandel is nu veel hoger dan in dezelfde periode in 2019. Na een enorme dip in mei waren juni en juli voor de Nederlandse audiciens erg goed. Aan de inkoopcijfers is te zien dat het volume stijgt.

“De behoefte aan hoortoestellen blijft hetzelfde”, vertelt Erik. “De koopkracht van 55-plussers komt niet in het geding; zij zijn qua inkomen redelijk stabiel.”

 

Wat is voor jouw klanten de belangrijkste reden om jouw winkel te bezoeken?

Is dat prijs? Kwaliteit en service? Of hygiëne en veiligheid? Het merendeel van de deelnemers aan het webinar denkt dat hun klanten vanwege de kwaliteit en service naar hun winkel komen. “Mensen komen naar jouw winkel om de kwaliteit en service”, zegt Erik. “Dat is altijd de belangrijkste reden. Maar veiligheid weegt voor onze doelgroep ook heel zwaar en daarom moet je duidelijk communiceren dat het bij jou veilig is. Wanneer je de klant daarvan kunt overtuigen, wordt de drempel veel lager.”

 

Retailspel zal anders zijn tot er een vaccin is

Het zou zomaar eens tot zomer 2021 kunnen duren voordat op grote schaal een COVID-19-vaccin beschikbaar is. En zolang er geen vaccin is, kopen de meeste mensen liever online. Onder 55-plussers steeg de voorkeur voor online kopen van 2% vóór corona naar 11% nu. Dit betekent dat ook de communicatie vanuit de audicien moet worden aangepast. Mond-tot-mondreclame is momenteel niet de beste manier om klanten binnen te krijgen (er is minder sociale interactie), dus de audicien moet op een andere manier communiceren. “Wees beschikbaar voor advies op afstand”, zegt Pim. “Van de 55-plussers wil 55% gebruikmaken van zorg en advies op afstand en de zorgverzekeraars eisen dat je dat als audicien kunt bieden. Dus vermeld niet alleen op je website dat je zorg op afstand biedt, zoals remote fitting, maar benader ook je bestaande klanten hier actief mee.”

 

Dalende prijzen, minder marge, dus focus op inkoop

“We weten dat de prijzen volgend jaar dalen. Audiciens gaan minder marge maken, dus inkoop is heel belangrijk. Probeer je volume te vergroten en een goede mix tussen private markt en ZN te hebben”, adviseert Erik.

Olaf: “We zijn in gesprek met ondernemers en leveranciers om een kostenverlaging te bewerkstelligen; een passende oplossing voor beiden. Een heel belangrijk onderdeel daarvan is commitment. Je kunt dit alleen realiseren als je je committeert aan elkaar. Partnerschap wordt heel belangrijk. Daarbij gaat het om onvoorwaardelijk commitment, omzetvolume en het percentage hoortoestellen in de vrije markt. Je moet bij de leverancier een significante share of wallet (SOW) behalen; om bij een leverancier iets voor elkaar te krijgen, moet je niet een paarhonderd maar een paarduizend toestellen afnemen. Als zij ons iets geven, moeten wij hen iets geven -en dat is groeipotentie. Om klanten naar onze winkels halen, moeten we zorgen dat we goede prijzen hebben. Als je je prijzen wilt verlagen, moet je volume bundelen en dan kun je niet met 5 merken blijven werken. Dan zul je met 2 merken moeten werken voor ZN en met 2 merken in de private markt een alternatief bieden. Om marge vast te houden terwijl de prijzen naar beneden gaan, is inkoop ongelooflijk belangrijk. Daar zul je echt concessies in moeten doen.”

 

Communicatie is key

Om audiciens te helpen bij hun publiciteit heeft Optitrade de afdeling Optitrade Social Media (OSM) in het leven geroepen. Uit naam van de winkel wordt content geplaatst op de diverse sociale media. Deze is vooral gericht op bestaande klanten, maar kan door het inkopen van advertenties op facebook ook worden ingezet voor het aantrekken van nieuwe klanten. Om zowel online als offline gezamenlijk leads binnen te halen, is Optitrade vorig jaar gestart met Oorzorg.nl, een online collectief van audiciens in Nederland. Iedere zelfstandige audicien kan zich daar vanaf nu bij aansluiten. Oorzorg.nl heeft een callcenter dat bellers verbindt met een winkel in de buurt.

Optitrade ziet het als een opdracht voor 2021 om de driehoek ‘leveranciers-Optitrade-ondernemers’ te verstevigen. “Daarom moeten we nú starten met communicatie via Oorzorg.nl en OSM”, sluit Pim af. “Ga adverteren op sociale media en kijk niet alleen naar je bestaande klanten, maar kijk verder. Kom uit je comfortzone. En kom met ons praten over de mogelijkheden.”

 

Wilt u meer informatie of het webinar terugkijken? Neem dan contact op met Olaf Schuurmans via: o.schuurmans@optitrade.nl.