Audiciensvereniging AudiNed luidt noodklok – Goede hoorzorg in het geding

Audiciensvereniging AudiNed heeft een brief aan het ministerie van VWS en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gestuurd, waarin zij haar zorgen kenbaar maakt over de afnemende kwaliteit van hoorzorg. Eerder trokken andere partijen aan de bel over de zorgelijke prijs- en kwaliteitsontwikkeling. AudiNed ziet dat deze ontwikkeling ook invloed heeft op het functioneren van de audicien als professional in de hoorzorg en luidt ook daarom de noodklok.

Zorgverzekeraars draaien audiciensbedrijven duimschroeven aan

De afgelopen jaren hebben zorgverzekeraars de audiciensbedrijven de duimschroeven aangedraaid. De gemiddelde prijs van een hoortoestel daalde eerder al van 1000 euro in 2010 tot 550 euro in 2019. Voor het komend jaar eisen grote zorgverzekeraars een verdere prijsdaling met percentages die oplopen tot 30%.
Deze prijsdruk lijkt in eerste instantie gunstig uit te pakken voor slechthorenden (lagere eigen bijdrage voor hun hoortoestel), maar heeft volgens de vereniging nadelige effecten voor de hoorzorg. Dat geldt zowel voor de beroepsuitoefening van audiciens als voor de kwaliteit van de geboden zorg aan slechthorenden.

Ogenschijnlijk goed

Het lijkt in de hoorbranche ogenschijnlijk goed te gaan, ook financieel. Zo weten audiciensbedrijven zich vooralsnog goed te houden aan de aan hun gestelde kwaliteitsnormen. Ook is er nog veel reclame te zien in de diverse media en een enkel bedrijf weet zelfs de eigen bijdrage van cliënten voor zijn rekening nemen. Op grond daarvan zou de conclusie kunnen worden getrokken dat de hoorbranche er goed voor staat.

Audicien minder tijd voor cliënten

Volgens AudiNed staat de branche er juist niet rooskleurig voor. Zo zijn er volgens de vereniging inmiddels audiciensbedrijven die geen contract meer aangaan met zorgverzekeraars. Ook worden geavanceerde hoorhulpmiddelen niet meer aangeboden binnen het door zorgverzekeraars vergoede pakket. De vereniging ziet ook dat door het prijsbeleid van de zorgverzekeraars de tijd afneemt die audiciens voor hun klanten hebben.
Eerder trokken audiciensbedrijven aan de bel omdat zij al meerdere jaren rode cijfers draaien (lees meer). Aanbieder Oogvoororen.nl gaf recent aan dat er al langer een uitputtingsslag aan de gang is. Het bedrijf geeft aan dat bepaalde retailers marktaandeel lijken te ‘kopen’ zelfs als dit verliesgevend is. Bij de concurrentie tussen de grote bedrijven lijkt het bij deze uitputtingsslag te gaan om wie de diepste zakken heeft. Ook stichting Hoormij heeft eerder een noodkreet geslaakt omdat zij de kwaliteit van de hoorzorg onder druk ziet staan.

Lees hier meer over Audiciensvereniging AudiNed luidt noodklok

Bron: HOorzaken.nl