Cijfers Audiologie: Juni 2020 beter dan 2019!

Het is goed om te zien dat de consument de weg naar onze winkels weer heeft gevonden. In een onderzoek dat gedaan is voor de optiekmarkt wordt ook aangegeven dat de consument na COVID-19 bewust kiest voor dichtbij huis en dus lokale ondernemers, bij voorkeur op afspraak.

In de audiologiemarkt hadden/hebben we natuurlijk te maken met een proefperiode, want het proefbestand was zo onderhand bij iedereen leeg met als gevolg dat er nieuwe klanten moesten komen. We verwachten daarom niet dat de resultaten in de winkel direct beter zijn dan vorig jaar. Wel kunnen we zien dat er meer is ingekocht. We hopen uiteraard dat dit een inhaalslag is van de gemiste omzet in vooral april en mei en dat dit doorloopt, zodat we dit jaar gelijk of beter dan vorig jaar kunnen afsluiten. Maar dan lopen we wel erg ver vooruit op de feiten.

In units zien we dat er in juni 40% meer is ingekocht dan in juni 2019. Dit is niet helemaal eerlijk, aangezien alles teruggestuurd is in april. Bovendien zit hier ook een stuk voorraad in voor de ketens. Bij Optitrade zagen we een stijging van bijna 10% t.o.v. 2019. Dit geeft aan dat de totale markt in totaal YTD nog 18,8% achter loopt qua aantallen t.o.v. vorig jaar en bij de zelfstandigen van Optitrade is dat 19,6%. Ook zien we dat het marktaandeel vrijemarkt nog onder druk staat, landelijk is dat aandeel nu 14,7% en bij Optitrade is dit 28%, bij beide zo’n 4% lager dan vorig jaar.

 

Categorie Markt YTD Optitrade YTD
2020 2019 2020 2019
1 0 0 0 0
2 1 2 1 2
3 33 34 35 31
4 29 25 20 18
5 22 21 16 12
VM 15 19 27 35
Totaal -29% -26%

Meer informatie? Neem dan contact op met onze Manager Audiologie!