Doe wat Instagram wil en word populair in 12 stappen
Meer dan een miljard mensen gebruiken Instagram ten minste één keer per maand. Hoe steekt u met uw account boven het maaiveld uit? Jelmer de Boer, zelf ooit professioneel Instagrammer met vier accounts, legt het uit in dit artikel van het AD uit.
#Blij met enorm grote accounts
Een sociaal netwerk wordt niet populair door reclames in bushokjes, maar door gebruikers zelf die voor de inhoud zorgen en die zich met elkaar verbinden. Met andere woorden: gebruikers van sociale netwerken zijn in dienst van het netwerk, zonder daarvoor betaald te worden. Het netwerk zorgt voor het platform en de gebruikers voor de inhoud. Instagram is een sociaal netwerk waarop voornamelijk foto’s en video’s worden geplaatst. Anders dan bijvoorbeeld Facebook hoef je niet vrienden met elkaar te worden om de posts van iemand te zien, je kunt zo veel accounts volgen als je wil.
Zo kunnen enorm grote accounts ontstaan. Instagram is daar maar wat blij mee, omdat ze soms wel miljoenen mensen van berichten voorzien terwijl Instagram zelf daar weinig tot niets voor hoeft te doen. Al zijn er wel regels.
#Koop geen volgers
Voor een paar tientjes koop je op allerlei obscure websites duizenden volgers. Maar deze volgers zijn accounts uit veelal exotische landen en geen echte personen. Deze accounts volgen je alleen op papier. Zodra Instagram weer een grote schoonmaak houdt en nepaccounts verwijdert, ben je deze volgers weer kwijt. Niet doen dus.
#Emotiepost
Zorg ervoor dat mensen een emotie hebben bij je posts. Zo onthouden ze je beter en zullen ze ook eerder geneigd zijn je te gaan volgen. Je hoeft niet per se al je trauma’s en zorgen op tafel te leggen, een origineel grapje of een plaatje van een mijlpaal zijn ook prima.
#Paar keer per dag posten
Het algoritme van Instagram bepaalt dus dat populaire posts vaker worden getoond. Maar hoe word je dan populair? Als je vaker iets plaatst op Instagram, heb je een grotere kans om te worden gezien door je volgers (en anderen). Als je regelmatig post (dus een paar keer per dag), betekent dat dus dat je veel op Instagram zit en dat lijkt Instagram te waarderen door je posts aan meer mensen te tonen.
#Foto’s in dezelfde stijl
Zorg voor een consistente manier van berichten plaatsen. Maak foto’s in dezelfde stijl. Dat hoeft niet elke morgen een foto van jezelf in de spiegel te zijn, de samenhang mag ook zitten in kleur, compositie of onderwerp. Iemand die een food-account heeft, kan bijvoorbeeld consistent zijn in de manier waarop het bord wordt opgemaakt. Iemand die schildert, kan bijvoorbeeld voornamelijk timelapsevideo’s publiceren.
#Doe je best
Voor een goede Instagrampost is moeite gedaan. Zowel voor de foto of de video als voor het onderschrift. Denk na over wat je wilt posten en waarom. Wat wil je bereiken? Gaan mensen hier op reageren? Draagt dit bij aan hun dag? Valt dit op terwijl ze tijdens een treinritje snel door hun tijdlijn scrollen? Het lijken overdreven vragen, maar om op te vallen tussen de één miljard accounts moet je iets extra’s bieden. Vergis je niet, Instagrammers die hun werk maken van Instagram zijn uren bezig met het bedenken en maken van de beste post.
#Kijkje achter de schermen
Gebruik Instagramstories voor kijkjes achter de schermen. Stories verdwijnen na 24 uur en het is voor de meeste mensen acceptabel als stories niet van de allerbeste kwaliteit zijn. Maar blijf wel relevant. Als je een foto van een pan soep publiceert omdat je een receptenblog hebt, laat dan in Instagramstories met video’s zien hoe je die soep hebt gemaakt.
#Reden van likes
Check regelmatig welke posts veel likes en reacties krijgen en waarom. Je zult merken dat het de posts zijn waarin een emotie wordt opgewekt: een foto waarop je een mijlpaal viert, een foto waarop je het tof hebt met anderen, een video waarin iets grappigs of onverwachts gebeurt of gewoon een prachtige foto.
#Stel relevante vragen
Ga in gesprek met je volgers. Stel relevante vragen in je post. Maar wees wel wat creatiever dan vragen of je volgers een leuke dag hebben of wat je vanavond toch eens zal eten. Stel vragen die helpen een band op te bouwen of die jou daadwerkelijk een stap verder helpen met wat je wilt bereiken met je leven en je account. Als je een Instagramaccount hebt over modeltreinen, vraag dan bijvoorbeeld aan je volgers op welk modeltreinenvraagstuk ze een antwoord willen. Heb je een make-upaccount? Vraag dan eens welk product je uit moet proberen.
#Vermeld relevantie hashtags
Hashtags zijn de snelwegen van Instagram. Het zijn een soort interne links waardoor je snel voor jou relevante posts kunt zien van mensen die je niet volgt. Stel dat je geïnteresseerd bent in posts over oude radio’s en heb je ingesteld dat je alle posts wilt zien met de hashtag #vintage-radios, dan krijg je die automatisch op je timeline. Andersom kunnen nieuwe volgers jouw posts bekijken door te klikken op een hashtag die jij ook hebt gebruikt. Grote kans dat ze op je profiel blijven hangen als je een tof account hebt. Gebruik er geen tientallen, maar alleen de meest relevante of populairste binnen een genre.
#Het algoritme bepaalt
Een algoritme van een sociaal netwerk bepaalt de volgorde van berichten die jij te zien krijgt. In de meest simpele versie zie je posts in chronologische volgorde, dus: het laatst gepubliceerde bericht staat bovenaan. Dat is voor sommige mensen ideaal, maar het is ook wel leuk om populairdere berichten eerder (of vaker) te zien dan iets saais dat net is gepost. Bovendien: als je honderden accounts volgt, dan kun je simpelweg niet alle posts zien. Daarom heeft Instagram liever dat je toffe dingen ziet dan saaie.
Bovendien wil Instagram dat je veel meer leukere of voor jou relevantere posts ziet. Je zult het sociale netwerk daardoor vaker en langer gebruiken. Dan heb je vervolgens meer tijd om naar advertenties te kijken, waar Instagram weer aan verdient.
Instagram beloont accounts die leuke, relevante, verrassende, goede, enerverende en bijzondere posts maken. Wanneer een post snel veel likes en reacties krijgt, zal het vaker worden getoond op timelines van andere mensen. Populariteit wordt zo dus beloond met nog meer populariteit.
Niet het meest ware, belangrijke, goede of interessante krijgt voorrang. Integendeel, het is veelal het meest opvallende dat de aandacht trekt. Extreem mooie (gefotoshopte) mensen, de prachtigste foto’s van exotische bestemmingen en simpelweg een foto van iemand die al bekend is. Dat is al extreem genoeg. En daardoor lijkt het dus ook dat het extreme het nieuwe normaal is.
#Kwaliteitsfoto’s
Schoonheid verkoopt. Een foto gemaakt met een spiegelreflexcamera is vaak mooier dan een foto met een smartphone. Zorg ervoor dat je foto’s van de beste kwaliteit zijn die je kunt maken. Dus niet in het donker met een slechte camera, maar met goed licht en een goede camera. Het maakt écht verschil.
Ook beter zichtbaar worden op Instagram? Optitrade Social Media helpt graag!
T: +31 (0) 30 200 3818
E: info@optitrade-social.nl