Meer tevreden klanten maken met Rodenstock

Als ondernemer wilt u echte inzichten verkrijgen van alle stappen die uw klanten ervaren binnen hun klantreis. “De meeste ondernemers zijn op hun eigen terrein een kei in hun werk”, aldus Mara Koster, Marketing Manager bij Rodenstock. ”In hun eigen winkel zijn zij aan de bal en worden hun klanten vakkundig en naar volle tevredenheid geadviseerd. Maar de wedstrijd wordt niet alleen in de winkel gespeeld. Nieuwe klanten aantrekken gebeurt voornamelijk buiten de winkel. En dat weten de marketingspecialisten van de grote spelers binnen de optiek maar al te goed”. Daarom gaat een groot deel van hun campagnebudgetten naar de massamedia, zoals radio en televisie, social media advertising en SEO.  Consumenten die een behoefte hebben die gericht is op een specifieke kijkoplossing komen tijdens hun oriëntatie daarom vaak uit bij een ketenbedrijf. En niet bij de zelfstandige opticien. Het is en blijft dus superbelangrijk om zichtbaar te zijn in uw verzorgingsgebied.

Aan de slag met de Rodenstock Expert Classes
Rodenstock organiseerde daarom in mei en juni drie exclusieve workshops voor haar Marketingjaarplandeelnemers op prachtige, inspirerende locaties. Deze interactieve events stonden in het teken van het optimaliseren van de gewenste klantreis en het vergroten van je zichtbaarheid.

Excap, het onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van customer experience gaf het startsein van de Expert Classes. Consultant Rutger van Hijum vertelde meer over het belang van de klantreis en bood de juiste technieken om de shop experience van de (potentiële) klanten nog beter te finetunen. Hoe kunt u  nog beter in connectie blijven met uw klant? Zorgen voor meer piekmomenten tijdens het moment van beslissing en hoe maak je het leuk om het wachten op de bestelde bril te verzachten?

Tijdens de actieve break-out sessies gingen de deelnemers in kleinere groepjes aan de slag om kennis en ervaringen met elkaar te delen. Samen met collega’s of optiekondernemers stelden de gasten een roadmap op. Hun ‘eigen’ kaart die het verhaal vertelt van de ervaring van de klant, vanaf het eerste contactmoment tot en met de aankoop en zelfs de momenten daarna – die vaak het belangrijkste zijn voor een duurzame klantenbinding. In deze open en creatieve sessies werd er fanatiek gebrainstormd en veel ideeën ter tafel gebracht,

Nieuwe instore promotie: Iris Shoot Event
Ook Rodenstock draagt bij aan het optimaliseren van de klantreis, want wij geloven in een sterke samenwerking. Samen met onze klanten willen we groeien door de kansen te pakken die zich voordoen. Daarom gaven we onze Marketingjaarplan deelnemers een sneak preview van de nieuwe marketingacties tijdens onze Funshops. Dit najaar presenteren wij een aantal opvallende tools om meer enthousiaste ambassadeurs te maken. Om meer klanten naar de winkel te trekken, hebben we bijvoorbeeld een nieuw instore event ontwikkeld: de Iris Shoot camera.

Because every eye is different
“Met onze slogan ‘Because every eye is different’ leggen we zo nog meer de nadruk op het feit dat elk oog anders is. En dat mag gezien worden met een prachtige foto van uw iris. Opticiens kunnen dit nieuwe event bij ons boeken voor een of twee dagen om zo een prachtig souvenir aan te bieden aan hun (nieuwe) klanten”, zegt Mara. Elke consument die een unieke, biometrische oogmeting met de DNEye® scanner heeft gedaan, ontvangt direct een prachtige foto van zijn of haar iris. Deze foto wordt voorzien van het logo van de optiekwinkel, zodat als de foto getoond wordt aan familie en vrienden de opticien nogmaals in beeld wordt gebracht. En laat hier nu de klantreis van de volgende nieuwe klant starten…

Meer informatie?
Mocht u vragen hebben, neem dan contact op met uw accountmanager Lenses of de collega’s van de afdeling marketing via marketing@rodenstock.nl.